Friday, December 30, 2011

azam baru





ASSALAMMUALIKUM...
nothing much too say...
i juz want to say...
i'm coming home..MJSC PTN...
2 days more for me to become a nice child for my parents...
2 days more for me to become a new fiqa...
 i hope i can be more nice than before....
i pray for all f3 student of mjsc ptn 2012..
u all will get 8a's in pmr.
INSYAALLAH..with GOD willing..

by:siapalah aku di pandangan ALLAH

Saturday, December 24, 2011

Kawan,Rakan,Teman,atau Sahabat??

ASSALAMMUALAIKUM..
Kawan,rakan,teman atau sahabat yang anda mahukan??
Kalau Fiqa,Fiqa nak sahabat..Fiqa x nak kawan,rakan atau teman..cukup dengan sahabat..
Nak tahu x sebab ape??
1.Sahabat ialah seorang kawan,rakan dan teman..kawan,rakan atau teman x boleh jadi sahabat..
2.Kawan is kawan..But for me,sahabat is the truly friend..
3.Jarang kan kita dengar orang cakap Afiqah Firza seorang kawan or rakan yang sejati...Selalu orang akan cakap Afiqah Firza seorang teman or sahabat yang sejati(Insyallah..Amin..) 
4.Pernah x kita dengar orang cakap antara kawan Rasulullah ialah Saidina Abu Bakar..Selalunya kita dengar orang cakap antara sahabat Rasulullah ialah Saidina Abu Bakar..
5.Sahabat ialah kawan yang akan membantu kita ketika susah
6.Sahabat juga seorang rakan yang akan bersama kita ketika senang atau susah
7.Sahabat ialah seorang teman yang akan menemani kita berjuang di jalan ALLAH
8.Sahabat ialah seorang kawan,rakan dan teman..
KAWAN:Aku suka berkawan dengan kamu
RAKAN:Kau lah rakan sepermainan aku
TEMAN:Kaulah teman aku tidur
SAHABAT:Kau lah sahabat aku dunia dan akhirat.
Untuk menjadi seorang kawan,rakan dan teman agak senang..berbanding menjadi seorang sahabat..
Pernah x dengar pepatah,berkawan biar beribu,berkasih biar satu...
Thu x sebab apa pepatah tu cakap berkawan biar beribu..kenapa pepatah tu x cakap bersahabat biar beribu.
Ini kerana,untuk seorang sahabat sukar untuk ditemui..untuk menjadi seorang sahabat juga sukar jika kita tidak perolehi seorang sahabat..
sahabat akan bersama kita sentiasa..dia tidak akan meninggalkan kita apabila kita melakukan kesilapan..
tetapi,sahabat lah yang akan memperbetulkan kesilapan yang kita telah lakukan..sahabat jugalah yang akan sentiasa mengingatkan kita agar kita tidak tersungkur..sahabat juga akan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kita..
UHIBBUKAFILLAH..
p/s:Wahai sahabatku,ingatlah aku dalam doamu..doakan agar aku dapat menjadi seorang sahabat buatmu dan seorang hamba ALLAH yang mencintaiNYA..Jika suatu hari nanti aku tersungkur,hulurkanlah tanganmu untuk menarik semula aku ke jalan yang benar..Biarlah kita saling melengkapi sebagai sahabat..Jangan biarkan diriku terasing daripadamu..Sesungguhnya aku amat memerlukanmu wahai sahabat..

by:siapalah aku di pandangan ALLAH

Tuesday, December 20, 2011

CINTA..

Assalammualikum..
Semua orang ada masalah..sekarang aku nk story pasal masalah yang kebanyakannya para remaja sebaya aku perolehi..soal CINTA..aku sendiri x berape nk pasti cinta itu sebenarnya apa..banyak sangat pendapat tntg cinta..bagi aq..cinta itu seperti hantu...x semua orang nampak tapi semua orang tahu tentang kewujudannya..
Cinta itu fitrah manusia..cinta juga anugerah ALLAH untuk hmabanya agar kita semua berkasih sayang...kita tahu bahawa ALLAH kurniakan cinta agar kita saling menyayangi..seharusnya kita menggunakan cinta yang ALLAH kurniakan,di mana sifatnya suci dan bersih ke jalan yang betul...x salah kalau kita nak mencintai dan dicintai kerana cinta itu fitrah manusia..cinta dikatakan fitrah..fitrah pula bermaksud tabiat manusia yang suci bersih..maksudnya..cinta itu tabiat manusia yang suci lagi bersih..ALLAH mencintai hambanya yang mencintai..
cuma kita perlu membawa cinta kita ke arah yang benar..
kita perlu menggunakan cinta itu sebetulnya..
melabuhkan cinta kita kepada Yang telah mengurniakan rasa cinta itu kepada kita..
itulah cinta yang palin bermakna lagi indah..kita akan rasa kemanisan iman apabila kita mencintai Si Dia..


By:siapalah aku di pandangan ALLAH


Jangan Ambil Mudah Dengan ASSALAMMUALAIKUM



Sebagai renungan dan Ingatan bersama...

InsyaAllah


SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam
(selamat tinggal)". Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan
muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita
tentang sunnah Rasulallah saw. Antara yang dibincangkannya ialah
tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda saw memberi salam dengan lafaz
"Assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan
salam yang lengkap iaitu "Waalaikumussalam warahmatulallahhi
wabarakatuh"

Ringkasnya, baginda saw akan ; Beri salam dengan ucapan -
"Assalamualaikum"

dan...Jawab salam - "Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh"

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

"WAALAI KUMUS SALAM"dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

"WAALAI KUM SALAM"

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita
berkata "Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye" contoh lerr...
Dan bukannya : "Kirim salam kat ASHREE yer"
Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti " Ko tolong
kirim salam maut kat dia yer".

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi
syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum"
dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan "Assalamualaikum" itu panjang, maka hendaklah kita ganti
dengan perkataan "As Salam" yang membawa maksud sama dengan
"Assalamualaikum".

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform "A'kum" dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah
gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang
bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang
bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.
Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita
ingatkan dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan
"Assalamualaikum".

Jangan guna "Bye" kerana"Bye" adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud
"Di Bawah Naungan Pope."Jangan guna "A'kum" kerana"A'kum" bermaksud
"Binatang" dalam bahasa Yahudi.Jangan guna "Semekom"
kerana"Semekom"bermaksud "Celaka Kamu."Gunakan perkataan" As Salam"
sebagai singkatan bagi"Assalammualaikum." 

By:siapalah aku di pandangan ALLAH



Tuesday, December 13, 2011

HiJrAh SaTu PeNgoRbAnAn

ASSALAMMUALAIKUM
Perubahan memerlukan satu pengorbanan...
Pengorbanan meninggalkan sesuatu yang kita sayangi atau sukai..
Sebagai manusia biasa,sukar untuk kita melakukan pengorbanan...
Sebagai hamba ALLAH,perubahan untuk menjadi lebih baik perlu dilakukan...
Tapi aku akui,sukar untuk melakukan perubahan tersebut..
Tapi aku kena teruskan juga perjuangan aku untuk berubah...
Aku mengharapkan perubahan ini akan mendapat keredhaan-NYA..
Sebagai contoh..penghijrahan Rasulullah bersama kaum muhajirin ke Madinah memerlukan pengorbanan..
Pengorbanan meninggalkan harta benda,sanak saudara dan tanah air..Apa yang merekamlakukan adalah untuk suatu pengorbanan..

by:siapalah aku di pandangan ALLAH


????

ASSALAMMUALAIKUM
Hawa diciptakan untuk Adam
Aisyah diciptakan untuk Muhammad
Sarah diciptakan untuk Ismail
Hajar diciptakan untuk Ibrahim
Zulaikha diciptakan untuk Yusuf
Afiqah Firza diciptakan untuk.....
????

by:siapalah aku di pandangan ALLAH

sshh..nape senyap jer???

ASSALAMMUALAIKUM ...
danbo..kamo nk main bola dgn sape???
itulah situasi aq skrg...adik kembar aq...(nana & nini)
x de..diorang pergi picnic ngan mak usu...
boring tw....slalu aq main badminton ngan diorang..tapi..diorang x de..nk main ngan sape???
senyap umah ni..
akak,nana,nini x de...
tinggal afif,alia,aq,umi & ayah..
bosan sesangat..
bile diorang nk balik???

by:siapalah aku di pandangan ALLAH

Monday, December 12, 2011

TERASING

ASSALAMMUALAIKUM BLOG N READER..
ari ni aq nk story pasal novel islamik yg baru aq beli 5 disember lalu...
karya Hilal Asyraf...aq berminat nk ada koleksi buku Hilal Asyraf...karya beliau memang lain daripada yang lain..adventure...
aq baru baca sampai page 105..tapi novel ni memang beri aq keinsafan..
agar sentiasa ingat akan ALLAH..
sentiasa bergantung kpd ALLAH..
menjalinkan persahabatan kerana ALLAH..
mewujudkan suasana ubudiyah di kalangan masyarakat...
apa yg dimaksudkan dengan menjalinkan persahabatan kerana ALLAH ialah...
jika rakan kita tersungkur..kita sbg sahabt perlu menghulurkan tangan untuk mereka berpaut..
kita perlu membawa sahabat kita kepada ALLAH...
sentiasa saling mengingati tntg tanggungjawab yg kita galas sbg khalifah di muka bumi ini..

by:siapalah aku di pandangan ALLAH

Thursday, December 1, 2011

result!!!

Result da sampai umah..tadi pagi...
tengok2 dah ade atas meja..dh terbuka dh pon..
alhamdulillah..walaupun turun..tapi aq satisfied with my result..
3.89..bi n kh b
huhu
bi 2 mark nk dapat A
kh 1mark agi nk dapat A
x de rezeki...ade hikmah di sebaliknya....
alhamdulillah..bersyukur sesangat sebb still dpt 3.5..
THANK YOU ALLAH.
walaupun result da sampai..omwork masih x siap agi..
sedih...aq bru tw geo ade omwork tadi..tu pun terbaca komen aziq kt wall hasniza(facebook)
thanx aini btw aq geo omwork ape...klu x...x daftar r aq naik skolah ni..


by:siapalah aku di pandangan ALLAH

I juz wanna say Goodbye:(

love u 202..cambridge havoc bak kate shark..i'll miz u all even kite still 1 maktab..jodoh kite x panjang..byk kenangan yg tlh dicipta dlm kluarga 202 hasil gabungan AZKA & FATANAH...apa pun...idop mesti diteruskan..jgn lupekn ahli 202..aq akn rindukn 202 yg selalu bising...selalu gaduh antara pompuan n president,ZULFIKRI...202 yg selalu no.1...yg jarang bekerjasama..tapi apabila mereka bergabung...PASTI MELETUP!!!walaupun kdg2 azka slalu gado ngan fatanah...bak kate aq..setiap pergaduhan akn lahirlah kemesraan..i juz wanna say sorry 4 every my mistakes n say goodbye..hehehe..gedix tol r..2 tahun kite bersama...akhirnyer berpisah jua...(ayat gediksss...)ok!!miz u..

By:siapalah aku di mata ALLAH

Saturday, October 1, 2011

i don't want to know...

sometime,
u need to know about something cuz the thing will give u some benefits..
sometime..
u want to know something...but u didn't get it..
this is cuz..
the thing will make u hurt...
like me...
i want to know about him..
but i don't get it..
cuz...
ALLAH don't want to make my heart hurt...

By:siapalah aku di mata ALLAH

i love them...>3

cambridge territory...
all of us in red..
except..
karen..
hanafi..
lukman....
i'm not sure they're 202 member's or not..
guys...
hanafi..haikal...karen...azri..lukman..zul...hairul...zizan..aziq...ikmal..amin..pa'an..danish( lom wujud agi)
girlz..
pakis..aqu...mira..alia..aini..tasha..farhana..ziqa..maiza..intan..dayah..fat..bella..shark..fatin..noris..

By:siapalah aku di mata ALLAH

standerdized 2 for semester 2 was ending..


now i'm epi..my exam was ended last friday..
this is my reaction if i got my result..
i think so..
By:siapalah aku di mata ALLAH

YA ALLAH...

my heart is always for HIM...(ALLAH)..
but..
i like someone that i called him friend...
i don't know why i like him..
YA ALLAH..
buanglah perasaan aku pada dia..
SESUNGGUHNYA..
aq ingin melaburkan cintaku hanya...
UNTUKMU..
By:siapalah aku di mata ALLAH

Friday, September 30, 2011

my heart is hurting..

i don't know why...
what's wrong with me??
my heart is hurting....
but..
why??
cuz love..
love make me feel like this..
i hate him so much...
i try to forget him...
i try to throw him from my life..
but..
i can't.
cuz..
he always near side me...
By:sipalah aku di mata ALLAH

snap snop with family~

before raya...aku n family bersnap....pic nyer dh diframekn...ade kt umah...



                                        nilah antare gambonye...
                                                           By:siapalah aku di mata ALLAH

Wednesday, August 31, 2011

SElamat Hari RAya Aidilfitri..:)

selamat hari raya aku ucapkan kepada semua umat Islam...aq nk minta maaf kt org2 yg pernah terasa hati dengan  ngan aq..SORI byk2....dh 4 bulan aq x update blog ni...x de mase,,x de sape nk bace...sbb tu aq x update....pada homeroom ksygn aq 2 AZKA,mungkin ini SYAWAL terakhir kita bersama....mane r tw ajal kita sampai cepat....ALLAH je yg tw semua tntg kita...so,bermaafan r sesame kite....moga kite semua dicucuri rahmatnya...
                                                             By:siapalah aku di mata ALLAH

Sunday, May 1, 2011

miz u sis...NUR SYAMIRA FARHANIM..


esok akak sampai umah..cuti sem..tapi aq balik esok..x sempat nk jumpe...cedih lo..x sempat nk gado...
              By:siapalah aq di mata ALLAH

Huhuhu....majuscoop menanti kepulanganku.. ;(


By;siapalah aq di mata ALLAH

Saturday, April 30, 2011

AKU JATUH CINTA..

By:siapalah aq di mata ALLAH

wanita solehah

aq ingin menjadi seperti Rabiatul Adawiyah....aq sedar siapalah diri ini...diriku ini tidak mampu utk menjadi sepertinya...walau bagaimanapun,aq mendambakan untuk menjadi seorang wanita yang solehah..wanita yang sentiasa menjaga auratnya..wanita yg sentiasa menjaga tutur katanya...wanita yang sentiasa menjaga perilakunya..wanita yg sentiasa menjaga ibadatnya..wanita yg sentiasa menjaga harga dirinya dan wanita yg sentiasa melabuhkan cinta hanya kerana-NYA..tetapi aq seorang yg lemah..x mmpu utk menjdi seorang wanita solehah...YA ALLAH,sesuungguhnya aq seoran yg hina..x mmpu utk melakukan sesuatu tnpa bantuan-MU...KAU pimpinlah aq menuju redha-MU....
                                                By:siapalah aq di mata ALLAH

MISS u all...

who is she??huh!i miz u syaz...she is my bestie in SMKA Johor Bahru...aq cyunk ko kwn...rindu ssgt..nk jumpe ko...dh lme sgt x jmpe..hope ko pon miz aq..aq cri blog ko kwn..tpi x ditemui...syaz i am really miz u!!kwn2 SMKA pon aq miz gak...aq miz member of MARIATUL QIBTIYAH...aniz,miza,izlin,ain,kak shida(bawah katil aq je),sharp,kak biha,kak sina(ket dorm y comey),kak miza,kak anis n kak zati....1 ABU BAKAR..aq miz korang gak....miz SMKA JB gak...miz nk pki tudung labuh...
                 By:siapalah aku di mata ALLAH

Friday, April 29, 2011

hOLIday ke??

cuti kali ni x bape seronok...mane x nye..cikgu punye bagi keje punye r byk..tapi aq ttp bersyukur.. itu r tnde guru sygkn pelajrnye..thanx ye cikgu2 mjsc ptn....ini r preparation aq sblom final exam sem 1 dtg..target tuk final exam kali ni adalah 3.7..doakan aq ye kwn2...
                                            By:Siapalah aku di mata ALLAH

Monday, March 14, 2011

ASPURI!!!


ASPURI!!!!
Alhamdulillah…result final exam town lepas aq ok….aq ditempatkan di aras CP…huhuhuh…tingginya..penat nk naik atas…aq dh r terlebih kurus…berat nk bawa badan naik….tapi,kwn2 aq ckp ngan aq ‘fiqa,bersyukurlah ko dpt duk kt cp…ye r..ko kn malas nk bersukan..so,ko leh r ari2 bersukan naik turun tangga…nnti badan ko mesti slim punyer…jgn risau r…’hmm…tapi dh 3  bulan aq kt cp..x kurus2 pon…kt aras cp ade 12 bilik f2…1 bilik f3..2 bilik f5 n 23 bilik f1..cp 1 bilik f3 LDP..cp 2 n 3 bilik f5 LDP 3 org,BWP 2 org,BERKAT 3 orang..cp 4-cp 15 bilik f2..aq duk kt cp 6..cp 16-cp 38 f1…roommate aq 3 orang…aq,fatin thahirah n farhana sahrul azhar…roommate aq dua-dua 203..aq sorg je 202…ok r..aq n roommate aq slalu tido…hahaha…aq duk katil A…sebelah aq katil kosong…hmm…kitorang pernah r 2 or 3 kali kene bilik kotor,,,hehe..but..
I miss them so much!!!!!sape ‘them’?hmm..ex-roomate aq mse kt AP dulu…dulu aq duk AP38…bilik last..tapi senang..sebelah public phone..senang jer..dulu roommate aq ialah…..
a)      NUR FATHIN NABILAH BINTI MOHD YUSUF(fat)
b)      NUR AFIQAH FIRZA BINTI MOHAMMED YAZID(fiqa)
c)      NURHAZIQAH NAJIHAH BINTI JUMA’IN(ziqa/haziq)
d)      INTAN NOR KAHLIDA BINTI MOHD AMIN(tano)
Daripada katil A-C dak 102..tano sorang jer 101…walaupun die sorang je 01,kitorang tetap rapat..roomate2 aq semunya lawak2…tano n ziqa slalu gado…aq n fat cme jadi tukang tengok..ps2 aq n fat jadi tukang gelak…x sah klu 1 hari x gado…sampai satu ari 2,tano merajuk selama seminggu..sampia dia x nak tido kt bilik…hahaha..rindu korang semu…
vFATv
vorg yg plg awal tido
vtukang kejut tido
vmanja
vorg yg plg awal bersiap
vOrg ke-2 termuda
v11 JULAI 1997
vFIQAv
vNo comment pasal aq..
vZIQAv
vteman berbual aq seselom tido
vkuat ngigau
vslau gado ngan tano
vRoommate yg plg muda
vKelam kabut
vOrg yg plg lambat bersiap
vpenderma febreeze
vsusah bangun
v25 JULAI 1997
vTANOv
vsuka gado ngan ziqa
vlawak
vpenakut
vsuka ngigau
vtukang cop iron
vtukang cop toilet
vRoommate plg tua
vcengeng
v20 FEB 1997

By:Siapalah aku di mata ALLAH













Kene MARAH:(




KENE MARAH:(
Huhuhuh…
Petang tadi kene marah ngan umi..
Nk tw x sbb ape??
Tido lepas asar..
Umi punye membebel…
Huh!!
Sedih..kene marah…umi kate “kn umi da ingatkan,JGN TIDO LEPAS ASAR!!!nk sakit ea tido lepas asar…klu da sakit…susah nk ubat..bende 2 buknnye senang nk ubat….”
Sedih tw kene marah..
Tu r..
AFIQAH FIRZA….
LAIN KALI JGN TIDO AFTER ASAR…
Sbnrnye..
Kt maktab pon aq slalu tido lepas asar..
SORRY YERK UMI…
LAIN KALI X BUAT AGIJ
By:sipalah aku di mata ALLAH